Bagaimana kita dapat melewati indahnya fajar pagi, jika kita tidak pernah berani melewati pekat malam?

Pages

Tuesday, July 20, 2010

TaKziah untuk Afie

Semalam ayah classmate saya iaitu Afiqah telah kembali ke rahmatullah..tepat jam 8.15 ayahnya telah selamat berada di alam lain..salam takziah untuk afie keluarga..kami mendoakan yang terbaik buat afie..kami telah berkonvoi untuk menziarahi afie..walaupun agak jauh perjalanannya, tetapi, disebabkan rasa bertanggungjawab sebagai seorang kawan...kami telah sepakat untuk menyewa kereta untuk ke parit sulong, Batu Pahat, Johor..erm, nie lah first time aku pergi johor..selama nie aku hanya menjejakkan kaki ke Tangkak dan Muar..selain itu, tidak pernah lagi rasanya..dan inilah first time aku naik kereta dengan dak lelaki (kalau mak tahu nie, mampus aku kena leter)..maafkan fisha mak, terpaksa..nak lawat kawan..huhu.. FUhhh..penat sih walaupun bukan aku yang memandu..kami tiba di maktab pada jam 10.40 malam..takut jer kena tahan kat pak guard..nasib baik pak guard tue ok jer..

Pada hari sabtu lepas, satu majlis doa selamat telah diadakan di rumah saya..semua sanak saudara saya telah berkumpul kecuali Mak Chah yang tidak dapat menghadirkan diri...saya sangat gembira ketika ini..



Dari Abdullah Bin Mas'ud RA, bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa yang selalu ditimpa kesedihan/kegundahan maka hendaklah dia membaca: 

"Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba-mu, dan anak abdi-Mu, dan anak-anak-Mu, dan (berada) didalam genggaman-mu, ubun-ubunku ditangan-Mu, dan berlaku keatas (diri)ku hukum-Mu, dan adil padaku ketentuan-Mu, aku memohon kepadaMu dengan semua nama milik-Mu, (samada) yang Engkau namakan diri-Mu dengannya, atau yang Engkau turunkan dia di dalam kitab-Mu, atau yang Engkau simpan tersembunyi di alam ghaib disisi-Mu; kiranya Engkau jadikanlah Al Quran sebagai penghibur hatiku, dan sebagai penawar kesedihanku dan kedukaanku". Tidak seorang hambapun yang membaca doa tersebut melainkan Allah hilangkan kedukaannya dan diganti-Nya (kesedihan itu) dengan kegembiraan. 

(Hadis Sahih Riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Hibban) 


4 comments:

nadiah said...

Tahniah Nafisah. Dah join go-blog juga. hehe..

Haizir said...

Salam, Fisah. Tahniah sudah berblog. Pesan Pak Busu: jangan poyo.

azizah said...

Tahniah Fisah. Pesan Achik: Sama dengan Pak Busu heheheheh

Nafisah said...

sama2..huhu..tak kisah lah kalau orang nak kata fisah poyo..janji saya menjadi diri sendiri..this is me..
(^~^)