Bagaimana kita dapat melewati indahnya fajar pagi, jika kita tidak pernah berani melewati pekat malam?

Pages

Tuesday, July 27, 2010

Weekend yang berilmu

Assalamulaikum semua..apa khabar anda semua..ok..mulai sekarang kalau ada orang tanya apa khabar anda..jawab gini yer.."Alhamdulilah luar biasa Allah Akbar..alhamdulilah..ok nk cerita sikit nie..sabtu dan ahad baru2 nie..kiranya semalam dan kelmarin saya telah mengikuti satu program under usrah iaitu ISK (ini sejarah kita) ..saya ingat program nie cam ceramah yang pernah dengar sebelum ini..tapi, program ini totally diferrent dengan program ceramah sebelum ini..sangat2 best..

Program ini cerita mengenai peranan kita sebagai seorang individu muslim..baru saya tahu sebenarnya sebagai seorang islam kita mempunyai dua peranan iaitu khalifah dan ibadah..huhu..itu sebenarnya tujuan kita dilahirkan di atas muka bumi ini..tengok tue..dah 19 tahun hidup baru tahu tujuan hidup..memang x de matlamat ler nafisah ni..yelah, selama ini rasa kita hnya perlu ikut apa yang Allah seuruh dan tinggalkan apa yang Allah larang..x de pun pernah dengar teori macam ini..tak per..ilmu baru tuh..dalam program ini juga terdapat pengkisahan tentang sejarah2 islam terdahulu..macam zaman makkah, zaman khulafa ar rasyidin, uthmaniyah. abbasiyah, dan lain2 lagi...kalau nak diikutkan zaman kita sekarang ini , malaysia amnya sama seperti zaman makkah, iaitu zaman jahiliyah..yelah, kita hanya ada dakwah, kita x de daulah, kita x de khalifah, dan kita tak de tamadun...sampai tahap ini islam yang kita bangga-bangga kan tapi sering saja tinggalkan suruhan nya.memang benar kita perlu bermula dengan usrah..dengan menyertai usrah ilmu agama kita dapat dipertingkatkan..kita bukan hanya hidup di dunia bahkan di akhirat itu penentu segalanya..adakah amalan kita cukup menjanjikan syurga di tangan..??? 

Ya Allah, memang takut kalau dengar cerita tentang amalan, dosa, pahala..kalau nak diikutkan saya memang belum layak langsung untuk menyentuh syurga ..dalam pada masa yang sama, saya meraskan diri ini serba kekurangan..banyak benda baru yang saya dapat bila ikut program sebegini..ok, ..
(banyak jer benda2 lagha yang selalu saya buat..takutnya..)

Setiap kali sesi slot program, akan ada satu atau dua ayat Al-Quran dibacakan apabila kisah penceritaanya berkaitan..dan tetiba la nama saya dipanggil untuk membacakan sepotong ayat..aduh,..saya dah tak keruan..dah lah ayat tue banyak huruf "R"..dah kompem2 terbelit2 lidah ni..saya pun baca dengan keadaan segan dan sedih sebab dulu tak pernah belajar ngaji betul2..rasa macam nak nangis jer,.yelah, kalau nak diikutkan semua para peserta memang lulusan agama dan bertudung labuh..saya pun pakai tudung labuh masa tue,..tapi, bila ngaji tergagap-gagap..beberapa kali dibetulkan bacaan..segan sih...masa nie saya memang teringat kat ayah..teringat kat mak..nak jer jerit .." Ayah, ajar fisha ngaji sekarang...fisha nak belajar ngaji dengan cara yang betul..tolong, anak ayah nie nak berubah jadi orang yang "baik " .." Ya Allah, ada hikmah di sebalik setiap kejadian..alhamdulilah, kau tunjukkan saya jalan ke arah kebaikan dengan menempatkan saya di maktab islam ini..kalau tak mesti saya masih lagi terleka dengan hiasan dunia semata...
Teringat kata2 kak zati ( akak usrah saya ) mengenai aurat .
" Fisha, kalau kita nak tahu kita nie tutup aurat mengikut islam ke tak ..cuba kita tengok pakaian kita sesuai tak untuk solat..yelah, kalau kita nak solat kita tutup aurat..jadi, cuba tengok adakah pakaian kita sesuai untuk mendirikan solat ??.." 
( saya hanya senyum tersimpul sambil kepala ligat berfikir ..betul gak ...)

Ps : sekarang dalam proses untuk menutup aurat sepenuhnya..berusaha untuk mengelakkan diri daripada menutup aurat tetapi bertelanjang...kawan2,mak, ayah, ..bantu saya..banyak dUgaan zaman sekarang ini..Allah, permudahkanlah urusan hambamu ini..ampunilah hambamu ini..








1 comment:

iqapika said...

salam.. hui3.. ad blog gak ke..??
aku lak inverted case.. most of the tym pki tdg syria kt dlm (wat cover tdg yg nipis) tp dlm solat xpulak pakai tdg kecik uh.. ngaa~